obserwuj facebook visiton obserwuj instagram visiton

Overbooking, czyli po polsku nadsprzedaż, to sytuacja, w której obiekt turystyczny sprzeda więcej noclegów niż posiada pokoi.

Dlaczego powstaje overbooking?

Uogólniając, przyczyny mogą być dwie: czynnik ludzki i wypadek losowy.

Czynnik ludzki to przede wszystkim wszystkie błędy, które popełniają pracownicy działów odpowiedzialnych za przyjmowanie rezerwacji. Zdarza się, że brak komunikacji między recepcją a na przykład działem sprzedaży powoduje, że na określony termin przypada rezerwacja grupowa, która zajmie cały hotel, a dodatkowo, na wypoczynek przyjedzie także kilku Gości indywidualnych. Innym błędem przypadającym także do kategorii czynnika ludzkiego będzie błędne ustawienie dostępności na wielu portalach rezerwacyjnych. Rezerwacja na dany termin spada z portalu A i B wyczerpując miejsca noclegowe w obiekcie, a brak blokady na kolejnych stronach internetowych z możliwością rezerwacji skutkuje tym, że z portalu C także wpada rezerwacja na określony (wyprzedany już wcześniej) termin. Niestety, wiele ostatnio czyta się także o świadomym działaniu hotelarzy, którzy próbując zmaksymalizować zyski hotelu dopuszczają do podwójnej rezerwacji tego samego pokoju. Takich przypadków nie będziemy omawiać.

Czynnik losowy to wszystkie nagłe zdarzenia w obiekcie, których nikt z załogi nie mógł przewidzieć. Zaliczyć możemy tu wielokrotnie wspominanych w innych opracowaniach, zbyt rozbawionych Gości hotelowych, których działania wyłączają na długi czas pokój hotelowy z użytku – począwszy od wszelkich rozległych ubrudzeń, uniemożliwiających odświeżenie pokoju w standardowym czasie, aż na całkowitym zdemolowaniu pokoju hotelowego skończywszy. Innym czynnikiem losowym są wszelkie awarie w obiekcie jak na przykład zalanie czy przepalona instalacja elektryczna.

Co dzieje się z Gościem hotelowym w przypadku overbookingu?

W przypadku, gdy okaże się, że w obiekcie nastąpiła nadsprzedaż, sytuację można rozwiązać następująco:

1. W przypadku wystąpienia nadrezerwacji pokoju w standardzie podstawowym – Gość zostanie przeniesiony do pokoju o wyższym standardzie nie ponosząc za to dodatkowych kosztów.

2. W przypadku wystąpienia nadrezerwacji wszystkich pokoi w obiekcie – Gość powinien zostać przeniesiony do obiektu (hotelu) o podobnym (nie gorszym) standardzie w podobnej lokalizacji. Warto zaznaczyć, że w takiej sytuacji obiekt w którym wystąpił overbooking powinien pokryć również wszystkie koszty związane z relokacją (szczególnie ważne dla osób, podróżujących bez samochodu), a także pokryć koszty ewentualnej różnicy w opłacie za nocleg w innym obiekcie.

Dodaj komentarz

Dodając opinię akceptujesz regulamin portalu. VisitON, którego właścicielem jest IM-LOGIC Michał Frątczak z siedzibą w Bartoszycach (11-200) przy ul. Sadowa 6 NIP: 6516159559, nie wykorzysta Twojego adresu mailowego oraz żadnych danych zawartych w komentarzu do celów innych niż przedstawienie opinii na temat danego obiektu/atrakcji/pakietu. Jeżeli chcesz cofnąć swoją opinię na jego temat - skontaktuj się z nami.
Dodając opinię oświadczasz, że opinia prezentuje Twoje poglądy i jest oparta o Twoje osbiste doświadczenia z danym obiektem/miejscem/pakietem. Oświadczasz również, że nie jesteś w żaden sposób (osobiście czy służbowo) powiązany z w/w. Właściciel VisitON nie ponosi odpowiedzialności za dodawaną opinię a wszelka odpowiedzialność spoczywa na osobie dodającej opinię. Opinie nie spełniające zasad zawartych w regulaminie będą usuwane.


Kod antyspamowy
Odśwież

×

Korzystamy z Cookies. Przeglądając stronę zgadzasz się na zapis Cookie na Twoim urządzeniu