Overbooking, czyli po polsku nadsprzedaż, to sytuacja, w której obiekt turystyczny sprzeda więcej noclegów niż posiada pokoi.
Dlaczego powstaje overbooking?
Uogólniając, przyczyny mogą być dwie: czynnik ludzki i wypadek losowy.
Czynnik ludzki to przede wszystkim wszystkie błędy, które popełniają pracownicy działów odpowiedzialnych za przyjmowanie rezerwacji. Zdarza się, że brak komunikacji między recepcją a na przykład działem sprzedaży powoduje, że na określony termin przypada rezerwacja grupowa, która zajmie cały hotel, a dodatkowo, na wypoczynek przyjedzie także kilku Gości indywidualnych. Innym błędem przypadającym także do kategorii czynnika ludzkiego będzie błędne ustawienie dostępności na wielu portalach rezerwacyjnych. Rezerwacja na dany termin spada z portalu A i B wyczerpując miejsca noclegowe w obiekcie, a brak blokady na kolejnych stronach internetowych z możliwością rezerwacji skutkuje tym, że z portalu C także wpada rezerwacja na określony (wyprzedany już wcześniej) termin. Niestety, wiele ostatnio czyta się także o świadomym działaniu hotelarzy, którzy próbując zmaksymalizować zyski hotelu dopuszczają do podwójnej rezerwacji tego samego pokoju. Takich przypadków nie będziemy omawiać.
Czynnik losowy to wszystkie nagłe zdarzenia w obiekcie, których nikt z załogi nie mógł przewidzieć. Zaliczyć możemy tu wielokrotnie wspominanych w innych opracowaniach, zbyt rozbawionych Gości hotelowych, których działania wyłączają na długi czas pokój hotelowy z użytku – począwszy od wszelkich rozległych ubrudzeń, uniemożliwiających odświeżenie pokoju w standardowym czasie, aż na całkowitym zdemolowaniu pokoju hotelowego skończywszy. Innym czynnikiem losowym są wszelkie awarie w obiekcie jak na przykład zalanie czy przepalona instalacja elektryczna.
Co dzieje się z Gościem hotelowym w przypadku overbookingu?
W przypadku, gdy okaże się, że w obiekcie nastąpiła nadsprzedaż, sytuację można rozwiązać następująco:
1. W przypadku wystąpienia nadrezerwacji pokoju w standardzie podstawowym – Gość zostanie przeniesiony do pokoju o wyższym standardzie nie ponosząc za to dodatkowych kosztów.
2. W przypadku wystąpienia nadrezerwacji wszystkich pokoi w obiekcie – Gość powinien zostać przeniesiony do obiektu (hotelu) o podobnym (nie gorszym) standardzie w podobnej lokalizacji. Warto zaznaczyć, że w takiej sytuacji obiekt w którym wystąpił overbooking powinien pokryć również wszystkie koszty związane z relokacją (szczególnie ważne dla osób, podróżujących bez samochodu), a także pokryć koszty ewentualnej różnicy w opłacie za nocleg w innym obiekcie.