Szlak Rowerowy (Strzelce Krajeńskie - Długie)

In the city
Contact Strzelce Krajeńskie
66-500 Strzelce Krajeńskie

Description

Nasz szlak rowerowy rozpoczynamy od symbolu architektonicznego Strzelec Krajeńskich, jakim jest niewątpliwie Brama Młyńska (0,0 km).

Trasa: Strzelce Krajeńskie - jezioro Popie - rezerwat przyrody "Mszar Rosiczkowy koło Rokitna" - Długie

Mijamy po prawo dawny spichlerz i na skrzyżowaniu przy Ośrodku Kultury kierujemy się wraz ze znakami czerwonymi i żółtymi w ul. Grodziską w prawo skos (0,2 km) i zaraz potem w lewo (0,3 km) w ulicę Poznańską. Niebawem droga asfaltowa się kończy i przy tablicy z mapką turystyczną (0,9 km) rozpoczyna droga polna zwana „Poznańską Drogą” wiodąca do miejscowości Długie. Dalej jedziemy przez pola, mijając z lewej strony sad (1,3-1,8 km), a dalej (3,1 km) samotną gruszę - we wrześniu/październiku warto się tu zatrzymać, by skosztować jej smacznych owoców. Po pokonaniu kolejnych 200 metrów – przed skrajem niewielkiego lasku „rozstajemy się” z oznakowaniem szlaku żółtego, który skręca w lewo (do Lichenia), a droga w prawo wiedzie do miejscowości Sidłów. Nasz szlak prowadzi prosto, a niewielki lasek kryje w swoim cieniu jezioro Popie (3,5 km po prawej, zwane „Stawem Anioła”) z miejscem odpoczynku. Aby tam dotrzeć, należy nieco zjechać z wyznaczonej trasy. Tego rodzaju „stanice rowerowe” wyposażone w zadaszone ławostoły, tablice informacyjne i edukacyjne dotyczące fauny, flory, historii i legend - napotkamy w wielu miejscach gminy strzeleckiej. Jest to stały element infrastruktury turystycznej spotykany przy szlakach i zabytkach. My, jadąc dalej, docieramy do skrzyżowania (4,0 km), gdzie skręcamy w lewo i dalej prosto tuż obok rosnących w wielkich ilościach głogów (5,2 km), jabłoni (5,7 km) jesteśmy na skraju lasu (6,5 km). Na odcinku tym spotkać i rozpoznać możemy wiele gatunków ptaków (zięby, gile, pliszki, strzyżyki) korzystających z obfitości pożywienia. Wjeżdżamy na teren leśny i znajdujemy się na Obszarze Chronionego Krajobrazu „Puszcza Drawska” i w Obszarze Specjalnej Ochrony Ptaków „Lasy Puszczy nad Drawą”. Tu, uwaga, dalej nasz szlak nieco kluczy po leśnych drogach, by ominąć piaszczysty odcinek nieprzejezdny dla rowerów. Skrzyżowanie dróg leśnych (8,2 km - zbieg szlaku czerwonego i zielonego z Gardzka) z miejscem odpoczynku zwanym „Ptasi Budzik”, to dobra okazja, by chwilę odpocząć i jeśli mamy dość sił i ciekawości udać się na lewo w jedną z leśnych ścieżek, by odszukać rezerwat przyrody „Mszar Rosiczkowy koło Rokitna”.

Rezerwat położony jest w granicach obszaru Natura 2000 „Lasy Puszczy nad Drawą” i w Specjalnym Obszarze Ochrony Siedlisk „Uroczyska Puszczy Drawskiej”. Od „Ptasiego Budzika” - (ten odcinek nosi nazwę „Owczy Trakt”) kontynuujemy wędrówkę rowerową obydwoma szlakami aż do rozgałęzienia (8,7 km), gdzie szlak zielony skręca w lewo, a my jedziemy w prawo (krótki odcinek drogi piaszczystej!). Jedziemy cały czas prosto, mijamy z prawej teren prywatnego ośrodka (10,3 km), gdzie zaczyna się utwardzona droga, zjeżdżamy długim łagodnym zjazdem do miejscowości Długie. Z prawej dochodzi do naszego szlaku (10,9 km) szlak żółty ze Starego Kurowa, a po lewej stronie oznakowany niebieski szlak nordic walking – prowadzący do rezerwatu przyrody „Mszar Przygiełkowy – Długie im. Huberta Jurczyszyna” (opis trasa nr 14). Po kolejnych 200 metrach wjeżdżamy na asfalt (11,1 km) - opodal po obu stronach zabudowania Ośrodka Kolonijnego Sportowo – Wychowawczego w Długiem. Ośrodek prowadzony jest przez Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu im. Brata Krystyna w Gorzowie Wlkp. Teren Ośrodka Kolonijnego Sportowo – Wychowawczego składa się z wielu obiektów: pawilonów mieszkalnych (260 miejsc noclegowych), świetlic do zajęć edukacyjnych, pawilonu stołówkowego z kawiarenką, sali konferencyjnej z kominkiem, kompleksu boisk sportowych, placu do zabaw ruchowych, integracyjnych, amfiteatru ze sceną i trybunami na 1400 miejsc, placu do rekreacji przy ognisku z siedziskami, miasteczka namiotowego w systemie tarasowym z zapleczem sanitarnym, 2 ha historycznego parku ze ścieżkami spacerowymi, kaplicy. Do dyspozycji turysty jest też sprzęt sportowy i rekreacyjny (m. in. rowery, kajaki). Obiekt posiada parking i jest strzeżony przez cały rok. Pokonując kolejne 500 m dojeżdżamy (11,6 km) do ruchliwej drogi krajowej nr 22 (Gorzów Wlkp. – Gdańsk) w centrum Długiego, znanej wsi letniskowej.

Dzisiejsza wieś to znana, niezwykle atrakcyjna miejscowość z potwierdzonymi badaniami złożami wód mineralnych i borowin. Na terenie Długiego znajduje się ponad 400 miejsc noclegowych (hotel, ośrodki wypoczynkowe i kolonijne, domki do wynajęcia) oraz pole namiotowe, wypożyczalnie sprzętu wodnego i turystycznego, punkty gastronomiczne, ośrodki żeglarskie i centrum nurkowe. A nad brzegiem jeziora Lipie znajduje się zorganizowane kąpielisko z największą piaszczystą plażą w województwie lubuskim. Otoczenie Długiego to jeden z największych w Polsce Obszarów Chronionego Krajobrazu (ponad 42 000 ha) obejmujący teren Puszczy Drawskiej.

Źródło: Urząd Miejski w Strzelcach Krajeńskich

Strzelce Krajeńskie, Lubuskie
Strzelce Krajeńskie, 66-500 Strzelce Krajeńskie
×

Korzystamy z Cookies. Przeglądając stronę zgadzasz się na zapis Cookie na Twoim urządzeniu