Ileż to razy przed wybraniem się w jakieś miejsce, sprawdzamy jego obecność w Internecie? Praktycznie zawsze. Od strony internetowej, poprzez opinie w wyszukiwarce, aż po profile na mediach społecznościowych. I właśnie o tym ostatnim będzie dzisiejszy wpis, jako, że media społecznościowe to miejsce, w którym bezpośrednio możemy wejść w reakcję z odwiedzanym przez nas obiektem, zanim jeszcze się w nim pojawimy, oraz w którym – powinny! znajdować się najbardziej aktualne informacje.
Po pierwsze – grupa docelowa
Wielość mediów społecznościowych w dzisiejszych czasach pozawala nam na dotarcie do wielu grup docelowych. Mając na uwadze to, jacy są Twoi klienci i jakie są ich preferencje wybrać możesz obecność na jednej sprecyzowanej lub nawet na kilku platformach. Pomocne do tego będą wszelkie opracowania, w których znaleźć możemy aktualną dominującą demografię danej aplikacji, z podziałem na wiek, częstotliwość korzystania a nawet godziny, w których użytkowników jest najwięcej.
Po drugie – treść
Na podstawie opracowanej grupy docelowej, tworzymy dostosowaną do niej treść. Są natomiast pewne podstawowe informacje, które powinniśmy przekazywać naszym odbiorcom bez względu na rodzaj platformy. Pierwszymi z nich są godziny otwarcia naszego biznesu – to właśnie na naszym profilu społecznościowym goście najczęściej wyszukują aktualnych godzin otwarcia, ponieważ tu najszybciej możemy poinformować odbiorców o wszelkich zmianach czy nietypowych dla miejsca godzinach. Drugimi, tuż zaraz za godzinami – jest – jeśli prowadzisz gastronomię - aktualne menu. Nic tak nie denerwuje, jak brak informacji na temat aktualnych dań, czy posty z cenami sprzed dwóch lat. Brak aktualizacji nie zachęci klientów do odwiedzenia twojego biznesu i sprawdzenia, co się zmieniło – będzie wręcz odwrotnym skutkiem – goście będą omijali twój lokal, lub zarezerwują miejsce u konkurencji. I jeśli o rezerwacji mowa – trzecią podstawową informacją, która koniecznie musi znaleźć się na twoim profilu są dane kontaktowe. Jeśli prowadzisz rezerwację miejsc – numer telefonu, lub adres mailowy w profilu to must have.
Podstawowe informacje mamy już uzupełnione, zatem pora na treść codzienną. Pomyśl, o czym Ty chciałbyś być informowany, śledząc swój profil? Szczegółowe informacje i ciekawostki o daniach w karcie, proces przygotowania poszczególnych pozycji, danie dnia lub specjalność kuchni – to wszystko może zaciekawić odbiorcę. Może masz jakiś nietypowy składnik dania, którym chciałbyś się pochwalić, albo współpracujesz z lokalnym dostawcą? Takie posty przybliżają „zaplecze” Twojego biznesu klientom, dzięki czemu pokazujesz, że nie masz „niczego do ukrycia”.
Po trzecie – terminowość i zaangażowanie
Publikacja treści na social mediach to nie tylko wrzucenie obrazka czy filmu. To przede wszystkim regularność w postowaniu i angażowanie się w reakcje odbiorców. Tak jak w przypadku demografii, istnieją opracowania, które mówią o tym, jak często i kiedy najlepiej jest publikować treści. Możesz wzorować się takimi publikacjami, lub sprawdzić samemu, w jakich porach masz najwięcej reakcji na zamieszczony post. Zaplecze profili społecznościowych z historią postowania pozwoli Ci opracować optymalne dla Ciebie dni i godziny, w których twoi fani będą najbardziej aktywni. Pamiętaj także, aby nie pozostawiać bez odpowiedzi pytań, które pojawiają się w komentarzach, odpowiadać na reakcje fanów, a przede wszystkim – nie pozostawiać nieodczytanych wiadomości w skrzynce odbiorczej.
Po czwarte – analiza wyników
Zawsze staraj się robić okresowe podsumowanie swoich działań. Jakie posty wzbudziły najwięcej reakcji? Czy któreś z nich nie przypadły moim odbiorcom do gustu? Na podstawie tych obserwacji, możesz dostosowywać swój profil i strategię, aby osiągać jeszcze lepsze wyniki.
Po piąte – reklamy
Media społecznościowe mają ogromne zaplecze i możliwości reklamowe. Spróbuj przeznaczyć niewielką kwotę na promocję posta, a zobaczysz jak bardzo wzrośnie jego oglądalność w porównaniu do ruchu organicznego. Możesz określić grupę docelową, umieścić reklamy i zapłacić tylko za kliknięcia lub wyświetlenia.