Wybierając miejsce na urlop często kierujemy się nie tylko lokalizacją, ale również standardem hotelu. Standardem – właśnie. Co oznacza hotelowy standard w Polsce? Czego możemy spodziewać się w hotelu dwugwiazdkowym, a co zaskoczy nas w hotelu cztero- i pięciogwiazdkowym? Czy gwiazdki w Polsce są równe tym za granicą? O tym wszystkim poniżej.
Od jednej do pięciu gwiazdek
Gwiazdki w kategoryzacji obiektu hotelowego są często używane jako miara standardu i jakości danego hotelu. Im więcej gwiazdek, tym bardziej luksusowy i wyrafinowany jest hotel, jednak kryteria kategoryzacji mogą się różnić w zależności od kraju i regionu. W Polsce kategoryzacja hoteli jest regulowana przez ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Dzięki temu po wyborze konkretnego standardu, wiemy, czego możemy spodziewać się po wnętrzach (odpowiednie wyposażenie) i metrażu pokoju, czy też oferty konkretnych usług, które taki hotel powinien nam zapewnić. Należy także w tym miejscu nadmienić, że poza granicami naszego państwa, hotelowe gwiazdki mogą oznaczać zupełnie co innego. O ile w niektórych krajach, tak jak w Polsce kategoryzacja jest obowiązkowa (na przykład we Włoszech czy Hiszpani), o tyle w innych, jak na przykład w sąsiadujących z nami Niemczech, kategoryzacja jest dobrowolna, czy nawet kategoryzacji w ogóle nie prowadzi się.
Wracając zatem do naszego rodzimych usług turystycznych:
Parking i recepcja – od ogółu…
O ile każdy standard hotelowy powinien zagwarantować swoim Gościom miejsce postojowe na czas meldunku i wymeldowania, o tyle z miejscami postojowymi jest już zdecydowana różnica. Hotele jedno- dwu- i trzygwiazdkowe miejskie zwykle oferują parking na zewnątrz budynku, często nieogrodzony, bez ochrony i niezabezpieczony, niekiedy również bezpłatny dla gości. W niektórych przypadkach może to być po prostu poboczna ulica, na której można zaparkować samochód. Hotele poza zwartą zabudową miejską taki parking, garaż lub miejsce postojowe powinny zapewnić już swoim Gościom. W hotelach cztero- i pięciogwiazdkowych można oczekiwać większego komfortu i bardziej rozbudowanych udogodnień. Parking zwykle jest zlokalizowany na terenie hotelowym, ogrodzony i monitorowany, a goście mogą korzystać z parkingu bezpłatnie lub za dodatkową opłatą. W niektórych przypadkach parking może być zadaszony lub podziemny, a dla Gości hotelu mogą być dostępne usługi parkingowe, takie jak na przykład parking z obsługą.
Ilość gwiazdek determinuje także sposób działania recepcji hotelowej i wielkość lobby w którym jest ulokowana. Hotele jednogwiazdkowe i dwugwiazdkowe zwykle mają recepcję, która spełnia podstawowe funkcje, takie jak zameldowanie i wymeldowanie gości, informowanie o atrakcjach turystycznych w okolicy oraz udzielanie pomocy w razie potrzeby. Recepcja może nie działać całodobowo. W hotelach trzygwiazdkowych recepcja jest już bardziej rozbudowana i oferuje szerszy zakres usług. Oprócz podstawowych czynności można tu spodziewać się pomocy w organizacji wycieczek i transportu, wypożyczenia samochodu czy zarezerwowania miejsca na imprezę. Hotele czterogwiazdkowe i pięciogwiazdkowe będą charakteryzowały się szerokim zakresem usług. Oprócz standardowych czynności, takich jak zameldowanie i wymeldowanie, recepcja może zapewniać usługi, takie jak concierge, obsługę bagażu, organizację transferów czy rezerwację miejsc w restauracjach i klubach nocnych. Działa 24 godziny na dobę.
Pokoje i łazienki – do szczegółu
Metraż i wyposażenie pokoju i łazienki hotelowej zależy od kategorii obiektu. Oczywiście im wyższy standard, tym większego metrażu takiej jednostki mieszkalnej możemy się spodziewać. W hotelach jedno- i dwugwiazdkowych pokoje zwykle są niewielkie (odpowiednio od 8m i 9m kw.) i wyposażone w podstawowe meble, takie jak łóżka, stół i krzesło, lustro i wieszak. W łazience zwykle znajduje się toaleta, umywalka i prysznic lub wanna a także mydełko toaletowe (lub dozownik z płynem) i ręcznik. Pokoje mogą nie być klimatyzowane. Wraz ze wzrostem ilości gwiazdek wzrasta także metraż pokoju oraz dodatkowe wyposażenie. Już w pokojach hoteli z trzema gwiazdkami powinny znajdować się nie tylko telewizor i telefon, ale również przybory piśmiennicze czy zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik. W łazience dodatkowo powinien znaleźć się ręcznik kąpielowy. W hotelach najwyższych kategorii, a więc czterech- i pięciogwiazdkowych pokoje są klimatyzowane, posiadają minibarki lub lodówki, kanapę lub fotele wypoczynkowe. W łazienkach znajdują się zwykle podstawowe kosmetyki i suszarka do włosów. W pięciu gwiazdkach w pokojach powinien znaleźć się także sejf, a w łazienkach najwyższego standardu powinien czekać na nas płaszcz kąpielowy, waga łazienkowa i dodatkowy telefon.
Na koniec
Ogólnie, hotel z jedną gwiazdką może być uważany za obiekt o podstawowym standardzie z niewielkimi udogodnieniami, natomiast hotele pięciogwiazdkowe są zazwyczaj kompleksami oferującymi luksusowe pokoje, bogate wyżywienie, wysokiej jakości usługi i dodatkowe udogodnienia takie jak baseny, spa, centra fitness, i nierzadko także, doskonałe położenie.
W tym miejscu warto jednak pamiętać, że liczba gwiazdek w kategoryzacji nie zawsze odzwierciedla rzeczywistą jakość hotelu, a jest pewnym minimum, które obiekt musi spełnić. Dlatego przed dokonaniem rezerwacji dobrze jest odwiedzić stronę internetową lub profil społecznościowy obiektu, poznać opinie innych klientów, a także dokładnie zapoznać się z ofertą danego obiektu, aby wybrać najlepszy dla siebie hotel z wybraną ilością gwiazdek.