Długo oczekiwana aktualizacja słowniczka pojęć występujących w hotelarstwie. Otrzymując wiadomosci z prośbą o niektóre hasła, postanowiliśmy przejrzeć jeszcze nasze archiwalne, niewykorzystane treści z nadzieją, że znajdą zastosowanie wśród naszych odbiorców.

No to zaczynamy! :-) 

Co-op Advertising - pojęcie rzadko spotykane w polskiej branży, charakterystyczne raczej dla działów marketingu. Oznacza współpracę (Co-Operation) dwóch lub więcej podmiotów (niekoniecznie zrzeszonych pod jedną marką) w celu osiągnięcia wymiernych korzyści wizerunkowych. Np. polecanie wzajemnie swoich hoteli lub poszczególnych usług hotelatskich. Może się odnosić również do współpracy pomiędzy dwoma podmiotami z róznych branży - np. do reklamy gabinetu SPA, który znajduje się nieopodal hotelu, w którym pracujemy, a z jakiegoś powodu nie oferujemy usług SPA. 

Konwersja (conversion) - również pojęcie szerzej stosowane w marketingu hotelowym. Oznacza reakcję odbiorcy danego przekazu na nasze działania, które w jego stronę skierowaliśmy. Mówiąc prościej, jeśli stworzymy kampanię reklamową w internecie (np. Google AdWords), która ma doprowadzić konkretną grupę odbiorczą (np. osoby powyżej 40 roku życia) do rezerwacji, to mówimy o konwersji (jeśli ta osoba dokona rezeracji oczywiście). Zatem współczynnikiem konwersji (bo takie będzie rozwinięcie tej definicji) to stosunek zainwestowanej kwoty do uzyskanego przychodu (lub ilości rezerwacji). Oczywiście konwersją może być coś innego, jak np. pozostawienie maila do newslettera, telefonu do kontaktu w celu przedstawienia oferty. 

Destynacja (destination) - wbrew pozorom, nie oznacza przeznaczenia (z angielskiego) a miejsce docelowe, do którego się wybieramy na wypoczynek. 

Firmy zarządzające turystyką / touroperatorzy / DMC (Destination Management Company) - czyli firmy zarządzające ofertami na konkretne destynacje :) Mówiąc prościej, mogą to być biura podrózy lub duże firmy zrzeszające grupę biur podróży. Firmy organizujace takie wycieczki mogą być wyspecjalizowane w kierunku podróży służbowych, wycieczek zdrowotnych czy pielgrzymek. 

Stawka Rabatowa (discount rate) - niestandardowa stawka dostępna w kanałach sprzedażowych (OTA). Oznacza zazwyczaj rabaty od standardowej publicznej ceny, które można uzyskać spełniając określone wymagania (np. rezerwując z dużym wyprzedzeniem, rezerwując określoną liczbę noclegów itd.)  

FIT / Frequent Individual Traveler - definicja odnosząca się do specjalnie wynegocjowanej stawki między biurem podróży a hotelem (obiektem noclegowym). Pojęcie stosowane wyłącznie w przypadku specjalnych cen oferowanych Klientom biura podróży. Pomaga w statystyce przy rozróżnianiu źródeł przychodu i rodzaju turystów przybywających do hotelu. 

Group Rate - analogicznie do powyższego "FIT" jest to stawka ustalona między biurem podróży a hotelem (obiektem noclegowym), która odnosi się do zorganizowanych grup turystów. 

Allotment – rezerwacja (okresowa lub stała) danej ilości miejsc w obiekcie, ze sposobnością anulowania jej w określonym terminie bez ponoszenia konsekwencji finansowych

Release days - pojęcie stosowane coraz rzadziej w turystyce, powiązane z Allotmentem. Jest to ilość dni poprzedzających daną datę, w której hotel ma prawo wyprzedać pokoje, które były zarezerwowane do dyspozycji danego biura podróży, a do których biuro podrózy miało pierwszeństwo w sprzedaży. Zważywszy na ogromną zmienność rynku, coraz rzadziej hotele decydują się na jakikolwiek allotment, a zatem nie obowiązuje również pojęcie Release Days 

Hospitality - inna nazwa dla branży turystycznej, głównie definiująca gałąź związaną z noclegiem i wypoczynkiem (z angielskiego Hospitality to Gościnność) 

Incentive Travel / Incentive Services - Incentive z angielskiego oznacza wprost "motywację" lub "zachętę". W branży hotelarskiej pojęcie ma swoje zastosowanie w przypadku organizowania wycieczek indywidualnych lub grupowych pracowników firm jako forma nagrody, motywacji lub czasem integracji. Z założenia ma na celu docenei

Inclusive Tour - ciężko jest znaleźć polski odpowiednik tej definicji. Chyba najbliższym definicji będzie po prostu "pakiet" lub "pakiet wypoczynkowy". Incluive Tour jest wycieczką/pobytem zawierający dodatkowe bonusy dopełniające standardowy pobyt w obiekcie noclegowym. Przykładem może być pobyt z pełnym wyżywieniem, pobytem w kompleksie SPA, masażami itd. 

All Inclusive - rozwinięcie powyższego "Inclusive Tour" czyli pobyt zawierający wszystkie udogodnienia jakie oferuje obiekt noclegowy (zazwyczaj hotel). Często charakterystyczne dla krajów egzotycznych, choć powoli ta definicja wchodzi do Polski. Tutaj jednak uwaga, niezależnie gdzie jedziemy, wybierając pobyt "all-inclusive" zawsze warto sprawdzić co wchodzi w skład takiej usługi, bo dla każdego może to znaczyć coś zupełnie innego. 

Leisure / Leisure Travel - to ogólna definicja kilku powyższych punktów. Czyli określenie Gościa w obiekcie noclegowym nastawionym przede wszystkim na wypoczynek. 

Net Rate - nie mylić ze stawką netto w języku polskim. Net Rate oznacza kwotę jaką obiekt noclegowy otrzymuje od biura podrózy już po pomniejszeniu o jego prowizję lub rabat. Net Rate jest indywidualnym ustaleniem między biurem podróży  a obiektem noclegowym i może różnić się zależnie od warunków współpracy. Przykładowo, jeśli nocleg kosztuje 100zł, a "prowizją" pośrednika (biura podróży) jest 20%, to Net Rate wyniesie 80zł. 

No Show - czyli niestawienie się Gościa w hotelu. Pojęcie używane często w kontraktach aby zdefiniować okoliczność obciążenia Gościa w takiej sytuacji. "No Show" nie musi koniecznie oznaczać pełnego obciążenia, a np. jego część podaną w procentach, lub np. opłata za jedną dobę. Kazdy obiekt noclegowy powinien mieć zdefiniowaną politykę anulowania rezerwacji oraz politykę "no show" 

OTA (eng. Online Travel Agencies) - korzystaliście kiedyś z HRS albo z Booking.com? W takim razie korzystaliście z serwisów OTA :) Pojęcie OTA zawiera w sobie wszystkich pośredników, którzy pośredniczą w sprzedaży usług turystycznych w sposób zautomatyzowany poprzez platformy rezerwacyjne. 

Property - z angielskiego "nieruchomość" jednak operaując takim nazewnictwem w systemach rezerwacyjnych czy podczas kontraktowania z pośrednikami (jak np. biura podróży), mówimy głównie o "obiekcie noclegowym" lub "obiektach noclegowych". 

 

 

SPRAWDŹ POZOSTAŁE EDYCJE SŁOWNICZKÓW POJĘĆ UŻYWANYCH W HOTELARSTWIE

SŁOWNICZEK CZ. I

SŁOWNICZEK CZ.II

SŁOWNICZEK CZ. III

SŁOWNICZEK CZ. IV

SŁOWNICZEK CZ.V

×

Korzystamy z Cookies. Przeglądając stronę zgadzasz się na zapis Cookie na Twoim urządzeniu