Housekeeper - kierownik służby pięter
Housekeeping - służba pięter
Hospitality industry - przemysł hotelarski
Hotelarz - osoba przygotowana zawodowo do pracy w hotelach i w nich zawodowo czynna, bez względu na zajmowane stanowisko
Infant (niemowlę) – dziecko do 2 lat
Jednostka mieszkalna (j.m.) - pomieszczenie występujące w części pobytowej, składające się z: pokoju mieszkalnego, przedpokoju, węzła higieniczno – sanitarnego (w.h.s.) i innych uzupełniających elementów takich jak: balkony, loggie, aneksy kuchenne, jadalnie, sypialnie itp.
Unit - jednostka mieszkalna
Foyer - hall recepcyjny
Gość hotelowy - każda z osób zatrzymujących się w hotelu na mocy zawartej z obiektem umowy hotelowej
Gość nocujący - każda z osób zatrzymujących się w hotelu na mocy zawartej z obiektem umowy hotelowej
Hotel day - doba hotelowa
Karta meldunkowa – karta potwierdzające rejestrację Gościa hotelowego zgodnie z obowiązkiem meldunkowym
Karta pobytowa - dokument potwierdzający zamieszkanie Gościa w hotelu i upoważniająca do korzystania z określonych usług tego hotelu, umożliwia identyfikację gościa
Confirmation - potwierdzenie
Credit - świadczenie kredytowane
Deposit required - wymagany jest depozyt
Depozyt gwarancyjny - rodzaj opłaty za rezerwację, stanowiący warunek przyjęcia zamówienia
Depozyt hotelowy – miejsce (sejf) w hotelu, gdzie Goście moją przechowywać wartościowe przedmioty
Doba hotelowa - najmniejsza jednostka czasu w Polsce, na jaką można wynająć miejsce noclegowe
Balneologia - rodzaj lecznictwa stosowany w sanatoriach charakteryzujący się kompleksowym działaniem na cały organizm
Cash - płatności gotówkowe
Check - In - procedura przyjęcia gościa do hotelu (rejestracja, meldowanie itp.).
Checkout - procedura wymeldowania gościa z hotelu
Koniec doby hotelowej – określona godzina, do której Goście obiektu powinni opuścić pokój
Kantor walutowy – miejsce gdzie następuje skup i sprzedaż walut na podstawie uzyskanej koncesji, według cen rynkowych
Klient - osoba, która dokonuje zakupu dobra lub usługi
Late arrival - późny przyjazd gościa do hotelu
Late cancellation - anulacja rezerwacji po terminie bezkosztowym
Left luggage - przechowalnia bagażu
Lobby - hol hotelowy
No show – Gość posiadający rezerwację, który nie pojawił się w obiekcie
Lost property office - biuro rzeczy znalezionych
Maid in room - pokój w trakcie sprzątania
Maitre d'hotel - kierownik sali restauracyjnej
Klient o statusie Gościa hotelowego - osoba posiadająca status mieszkańca hotelu, nie wynajmująca pokoju ale korzystająca z innych usług, które świadczy obiekt hotelarski
Odwiedzający hotelowy - osoba, która nie korzystając z noclegu hotelowego, może korzystać z niektórych jego usług
Opłata lotniskowa – opłata obejmująca podatki i opłaty ustalane przez konkretne lotnisko, doliczana do ceny biletu przy jego zakupie
Pigeon hole - skrytka w recepcji hotelowej przyporządkowana do konkretnego pokoju
Piktogramy - skróty w formie rysunkowej
Recepcja - główny punkt kontaktu hotelu z gościem
Register - księga meldunkowa w hotelu
Regulamin hotelowy – spis zasad i reguł obowiązujących w danym hotelu
Regulars - regularni goście
Rezerwacja - pisemny lub ustny wniosek z prośbą o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych w określonym czasie podanym przez klienta
Rezerwacja gwarantowana - pisemny lub ustny wniosek z prośbą o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych w określonym czasie podanym przez klienta, potwierdzony płatnością
Rezerwacja na zapytanie - pisemny lub ustny wniosek z prośbą o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych w określonym czasie podanym przez klienta, do potwierdzenia przez hotel
Rezerwacja niegwarantowana - pisemny lub ustny wniosek z prośbą o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych w określonym czasie podanym przez klienta, niepotwierdzony przez recepcję
Rezerwacja wstępna - pisemny lub ustny wniosek z prośbą o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych w określonym czasie podanym przez klienta, który musi spełnić określone warunki aby stać się pełną rezerwacją
Room service - dostarczenie do pokoju zamówionych przez Gościa posiłków, zakąsek lub napojów przez personel
RQ lub RQST on request - na życzenie
Safe deposit box / strong box – sejf
Sejf hotelowy - urządzenie służące do przechowania należących do gościa hotelowego kosztowności
Służba parterowa - zespół pracowników odpowiedzialny za zameldowanie, opiekę nad Gościem i wymeldowanie
Służba piętrowa - zespół pracowników odpowiedzialny za przygotowanie pokoju hotelowego do sprzedaży i bieżącego użytkowania
Sous chef - zastępca szefa kuchni
Taryfa hotelowa - lista cen usług hotelowych
Transfer - przemieszczanie grup turystycznych (zwykle na krótkich odległościach) między poszczególnymi etapami podróży
Turn down service – serwis polegający na wieczornym przygotowaniu pokoju Gości
Wiza – dokument upoważniający uczestnika wycieczki do wjazdu na terytorium danego kraju
Walk-in - Gość, który wszedł do hotelu prosto z ulicy, bez rezerwacji
Usługa hotelarska – czasowe świadczenie noclegowe i gastronomiczne wraz z pełną gamą usług dodatkowych, które hotel pełni w stosunku do Gościa
Usługi dodatkowe - usługi umożliwiające dopełnienie funkcji podstawowych wychodzące naprzeciw oczekiwaniom gości
VAT / Value Addet Tax - podatek od wartości dodanej
VIP / Very Important Person - osoby uznane przez dyrekcję hotelu za ważne osobistości, wobec których zastosowane są specjalne procedury przyjęcia
Voucher – dokument o określonej wartości wydawany klientowi
Wake-up call – budzenie telefoniczne, które można zamówić w hotelu, wykonywane przez obsługę hotelową lub specjalny system komputerowy
ATM – bankomat
Walk-in - Gość, który wszedł do hotelu prosto z ulicy, bez rezerwacji
Usługa hotelarska – czasowe świadczenie noclegowe i gastronomiczne wraz z pełną gamą usług dodatkowych, które hotel pełni w stosunku do Gościa
Usługi dodatkowe - usługi umożliwiające dopełnienie funkcji podstawowych wychodzące naprzeciw oczekiwaniom gości
VAT / Value Addet Tax - podatek od wartości dodanej
VIP / Very Important Person - osoby uznane przez dyrekcję hotelu za ważne osobistości, wobec których zastosowane są specjalne procedury przyjęcia
Voucher – dokument o określonej wartości wydawany klientowi
Wake-up call – budzenie telefoniczne, które można zamówić w hotelu, wykonywane przez obsługę hotelową lub specjalny system komputerowy
ATM – bankomat
Pastry chef - cukiernik
SPRAWDŹ POZOSTAŁE EDYCJE SŁOWNICZKÓW POJĘĆ UŻYWANYCH W HOTELARSTWIE