Housekeeper - kierownik służby pięter

Housekeeping - służba pięter

Hospitality industry - przemysł hotelarski

Hotelarz - osoba przygotowana zawodowo do pracy w hotelach i w nich zawodowo czynna, bez względu na zajmowane stanowisko

Infant (niemowlę) – dziecko do 2 lat

Jednostka mieszkalna (j.m.) - pomieszczenie występujące w części pobytowej, składające się z: pokoju mieszkalnego, przedpokoju, węzła higieniczno – sanitarnego (w.h.s.) i innych uzupełniających elementów takich jak: balkony, loggie, aneksy kuchenne, jadalnie, sypialnie itp.

Unit - jednostka mieszkalna

Foyer - hall recepcyjny

Gość hotelowy - każda z osób zatrzymujących się w hotelu na mocy zawartej z obiektem umowy hotelowej

Gość nocujący - każda z osób zatrzymujących się w hotelu na mocy zawartej z obiektem umowy hotelowej

Hotel day - doba hotelowa

Karta meldunkowa – karta potwierdzające rejestrację Gościa hotelowego zgodnie z obowiązkiem meldunkowym

Karta pobytowa - dokument potwierdzający zamieszkanie Gościa w hotelu i upoważniająca do korzystania z określonych usług tego hotelu, umożliwia identyfikację gościa

Confirmation - potwierdzenie

Credit - świadczenie kredytowane

Deposit required - wymagany jest depozyt

Depozyt gwarancyjny - rodzaj opłaty za rezerwację, stanowiący warunek przyjęcia zamówienia

Depozyt hotelowy – miejsce (sejf) w hotelu, gdzie Goście moją przechowywać wartościowe przedmioty

Doba hotelowa - najmniejsza jednostka czasu w Polsce, na jaką można wynająć miejsce noclegowe

Balneologia - rodzaj lecznictwa stosowany w sanatoriach charakteryzujący się kompleksowym działaniem na cały organizm

Cash - płatności gotówkowe

Check - In - procedura przyjęcia gościa do hotelu (rejestracja, meldowanie itp.).

Checkout - procedura wymeldowania gościa z hotelu

Koniec doby hotelowej – określona godzina, do której Goście obiektu powinni opuścić pokój

Kantor walutowy – miejsce gdzie następuje skup i sprzedaż walut na podstawie uzyskanej koncesji, według cen rynkowych

Klient - osoba, która dokonuje zakupu dobra lub usługi

Late arrival - późny przyjazd gościa do hotelu

Late cancellation - anulacja rezerwacji po terminie bezkosztowym

Left luggage - przechowalnia bagażu

Lobby - hol hotelowy

No show – Gość posiadający rezerwację, który nie pojawił się w obiekcie

Lost property office - biuro rzeczy znalezionych

Maid in room - pokój w trakcie sprzątania

Maitre d'hotel - kierownik sali restauracyjnej

Klient o statusie Gościa hotelowego - osoba posiadająca status mieszkańca hotelu, nie wynajmująca pokoju ale korzystająca z innych usług, które świadczy obiekt hotelarski

Odwiedzający hotelowy - osoba, która nie korzystając z noclegu hotelowego, może korzystać z niektórych jego usług

Opłata lotniskowa – opłata obejmująca podatki i opłaty ustalane przez konkretne lotnisko, doliczana do ceny biletu przy jego zakupie

Pigeon hole - skrytka w recepcji hotelowej przyporządkowana do konkretnego pokoju

Piktogramy - skróty w formie rysunkowej

Recepcja - główny punkt kontaktu hotelu z gościem

Register - księga meldunkowa w hotelu

Regulamin hotelowy – spis zasad i reguł obowiązujących w danym hotelu

Regulars - regularni goście

Rezerwacja - pisemny lub ustny wniosek z prośbą o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych w określonym czasie podanym przez klienta

Rezerwacja gwarantowana - pisemny lub ustny wniosek z prośbą o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych w określonym czasie podanym przez klienta, potwierdzony płatnością

Rezerwacja na zapytanie - pisemny lub ustny wniosek z prośbą o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych w określonym czasie podanym przez klienta, do potwierdzenia przez hotel

Rezerwacja niegwarantowana - pisemny lub ustny wniosek z prośbą o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych w określonym czasie podanym przez klienta, niepotwierdzony przez recepcję

Rezerwacja wstępna - pisemny lub ustny wniosek z prośbą o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych w określonym czasie podanym przez klienta, który musi spełnić określone warunki aby stać się pełną rezerwacją

Room service - dostarczenie do pokoju zamówionych przez Gościa posiłków, zakąsek lub napojów przez personel

RQ lub RQST on request - na życzenie

Safe deposit box / strong box – sejf

Sejf hotelowy - urządzenie służące do przechowania należących do gościa hotelowego kosztowności

Służba parterowa - zespół pracowników odpowiedzialny za zameldowanie, opiekę nad Gościem i wymeldowanie

Służba piętrowa - zespół pracowników odpowiedzialny za przygotowanie pokoju hotelowego do sprzedaży i bieżącego użytkowania

Sous chef - zastępca szefa kuchni

Taryfa hotelowa - lista cen usług hotelowych

Transfer - przemieszczanie grup turystycznych (zwykle na krótkich odległościach) między poszczególnymi etapami podróży

Turn down service – serwis polegający na wieczornym przygotowaniu pokoju Gości

Wiza – dokument upoważniający uczestnika wycieczki do wjazdu na terytorium danego kraju

Walk-in - Gość, który wszedł do hotelu prosto z ulicy, bez rezerwacji

Usługa hotelarska – czasowe świadczenie noclegowe i gastronomiczne wraz z pełną gamą usług dodatkowych, które hotel pełni w stosunku do Gościa

Usługi dodatkowe - usługi umożliwiające dopełnienie funkcji podstawowych wychodzące naprzeciw oczekiwaniom gości

VAT / Value Addet Tax - podatek od wartości dodanej

VIP / Very Important Person - osoby uznane przez dyrekcję hotelu za ważne osobistości, wobec których zastosowane są specjalne procedury przyjęcia

Voucher – dokument o określonej wartości wydawany klientowi

Wake-up call – budzenie telefoniczne, które można zamówić w hotelu, wykonywane przez obsługę hotelową lub specjalny system komputerowy

ATM – bankomat

Walk-in -  Gość, który wszedł do hotelu prosto z ulicy, bez rezerwacji

Usługa hotelarska – czasowe świadczenie noclegowe i gastronomiczne wraz z pełną gamą usług dodatkowych, które hotel pełni w stosunku do Gościa

Usługi dodatkowe - usługi umożliwiające dopełnienie funkcji podstawowych wychodzące naprzeciw oczekiwaniom gości

VAT / Value Addet Tax - podatek od wartości dodanej

VIP / Very Important Person - osoby uznane przez dyrekcję hotelu za ważne osobistości, wobec których zastosowane są specjalne procedury przyjęcia

Voucher – dokument o określonej wartości wydawany klientowi

Wake-up call – budzenie telefoniczne, które można zamówić w hotelu, wykonywane przez obsługę hotelową lub specjalny system komputerowy 

ATM – bankomat

Pastry chef - cukiernik

 

×

Korzystamy z Cookies. Przeglądając stronę zgadzasz się na zapis Cookie na Twoim urządzeniu