Wolsztyńskie Parowozy
ul. Fabryczna 1
64-200 Wolsztyn
tel.: 68 419 17 93
Opis
NAJSTARSZY PAROWÓZ
Najstarszy parowóz w wolsztyńskiej parowozowni to lokomotywa niemieckiej konstrukcji, Ok1-359 z 1917 roku, zbudowana w Berlinie, w zakładach Schwartzkopff. Po II wojnie światowej stacjonowała w Iławie, Gnieźnie, Poznaniu i Międzyrzeczu, a od marca 1989 roku znajduje się w Wolsztynie. Parowóz Ok1-359 „występował” w wielu filmach, m.in. w nagrodzonym Oskarem „Pianiście” Romana Polańskiego.
NAJSTARSZY POSLKI PAROWÓZ
Najstarszy polski parowóz Ok22-31 zbudowany został w 1929 roku w Chrzanowie. Był wzorowany na niemieckiej konstrukcji P8, czyli Ok1.
NAJSZYBSZY PAROWÓZ
Najszybszy parowóz to znana wszystkim „Piękna Helena”, Pm 36-2. W 1936 roku opracowano w Chrzanowie pospieszny parowóz doświadczalny typu Pm36. W następnym roku zbudowano dwie maszyny tego typu: Pm36-1, który posiadał obudowę aerodynamiczną i został odznaczony złotym medalem na międzynarodowych targach w Paryżu oraz Pm 36-2 bez osłony. Wojnę przetrwał tylko drugi egzemplarz.
NAJCIĘŻSZA LOKOMOTYWA
Najcięższa jest lokomotywa Ty51 – waży prawie 190 ton. Parowóz ten jest bogato wyposażony, m.in. w suwaki Trofimowa (urządzenie do wyrównania ciśnienia po obu stronach tłoka maszyny parowej) oraz stoker - automatyczny podajnik węgla. Parowóz Ty 51 zbudowano w 1957 roku w poznańskich Zakładach Cegielskiego, a do roku 1988 użytkowano go w Rzepinie; do Wolsztyna trafił w 1989 roku.
NAJDŁUŻSZA LOKOMOTYWA
Najdłuższa jest Pt47-65, licząca 24 metry, a najkrótsza, mała, Tkt48, która mierzy zaledwie 10,4 m. Pt47 to parowóz przeznaczony do prowadzenia pociągów pospiesznych. Cztery osie napędowe i 2000 KM pozwalają osiągnąć mu prędkość do 110 km/h. Posiada on automatyczny podajnik węgla i mieszczący 27 m3 wody tender.
Źródło: Biuro Promocji i Turystyki Wolsztyn https://www.facebook.com/gciwolsztyn/ .
Fot. arch. UM Wolsztyn
Lokalizacja
Fabryczna 1, 64-200 Wolsztyn
Opinie
comments powered by Disqus